látogatók(15773, 0)linkajánlólapszerkesztéskapcsolatlapfórum

lapok ábécében

régiók

bejelentkezés

lapstílus

apróhirdetés

autó

állat

család

egészség

étkezés

film

fórum

gazdaság

hírek

humor

időjárás

ingatlan

informatika

internet

könyv

közélet

kultúra

menetrend

munka

műsor

oktatás

pénzügyek

szabadidő

szállás

szolgáltatás

szótár

társkereső

térkép

tudomány

utazás

vásárlás

zene

autó.linksite.hu
adatbázis akció akkumulátor alkatrész apróhirdetés autocross autó tanácsadó autóápolás
autóbérlés autóbontó autóböngésző autóbörze autódekoráció autóextrák autófelszerelés autófényezés
autófinanszírozás autófólia autógumi autóhifi autókárpit autókereskedés autóklub autókölcsönző
autómárka autómentés autómosó autópálya autóportál autóriasztó autós fórum autósbolt
autóshow autósiskola autósklub autósmozi autósport autóstop autószalon autószerviz
autószimulátor autószlalom autóvásár autózár banner benzin biztonság biztosítás
bontó cégautó csomagtartó dekoráció egyterű eredetiség értékelés felni
fényezés formatervezés GPS használt autó haszongépjármű háttérkép hitel hírek
javító jogosítvány kabrio karosszéria katalizátor kárpit kárrendezés kenés
kereskedelem kiállítás kisbusz kölcsönzés lakókocsi limuzin lopásgátló magazin
magyar autógyártás márkaszerviz mosó motorolaj múzeum műholdas követés műszaki vizsga oktatás
olajcsere portál sport személyiségek szerviz szervizválasztás szélvédő terepverseny
teszt térkép tuning utánfutó ülés üveg üzemanyag villamosság
vonóhorog xenonlámpa zöldkártya       rokon lapok konkurrens lapok


INGYENES
HIRDETÉS

5. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

9. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

13. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

15. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

17. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

19. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

21. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

23. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

25. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

27. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

29. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

31. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

33. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

35. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

37. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

39. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

41. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

43. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

45. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

47. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

49. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

51. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

2. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

4. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

8. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

12. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

14. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

16. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

18. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

22. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

24. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

26. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

28. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

30. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

32. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

34. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

36. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

38. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

40. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

42. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

44. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

46. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

48. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

50. számú hely


INGYENES
HIRDETÉS

52. számú hely
adatbázis
Autómárkák /linksite.hu/
Használt autó /használt autó.hu/
Totalcar /totalcar.hu/
 
akció
Akció /lap.hu/
Akciós autók /szalonautó.hu/
Akciós autók /újautókereső.hu/
Autó akció /linkek.hu/
 
 
akkumulátor
Akkumulátor /linksite.hu/
 
 
alkatrész
Autó multimédia /linkek.hu/
Autó DVD /lap.hu/
Autó DVD /linkek.hu/
Autóalkatrész /aportál/
Autóalkatrész /aproland/
Autóalkatrész /hirdetés/
Autóalkatrész /internettudakozo.hu/
Autóalkatrész /lap.hu/
Autóalkatrész /linkek.hu/
Autóalkatrész /linkek.hu/
Autóalkatrész /magyar-honlap.hu/
Autóalkatrész klub.hu - Webáruház
Autóalkatrész webáruház /fridcar.hu/
Autóelektronika /lap.hu/
Autóextrák /lap.hu/
Autógumi /erdigumis.hu/
Autógumi /linkek.hu/
Autógumi (sport- és tehergumi) /budagumi.hu/
Autóhifi /aproland/
Autóhifi /hirdetés/
Autóhifi /lap.hu/
Autóklíma /lap.hu/
Autórádió /bigapró/
Autóriasztó /expressz/
Autótartozék /aportál/
Autóvideo /lap.hu/
Felni /felniház.eu/
Filtershop
Gumiabroncs /lap.hu/
Gumilap /gumilap.eu/
Gumipiac /gumipiac.eu/
Hólánc /linkek.hu/
Klíma /linkek.hu/
Motor /lap.hu/
Online autóalkatrész /internettudakozó.hu/
Rendszámtartó keret /internettudakozó.hu/
Riasztó /linkek.hu/
Smart alkatrész, bontó /smart alkatrész.hu/
Szűrő és motorolaj webáruház /filtershop.unas.hu/
Turbófeltöltő /internettudakozó.hu/
 
 
apróhirdetés
Autó apróhirdetés /linksite.hu/
 
 
autocross
Autocross /lap.hu/
 
 
autó tanácsadó
Autó átírás és parkolási engedély teljes körű ügyintézése /elintezzuk.hu/
Autó tanácsadó /batri attila.hu/
autóápolás
Autóápolás /internettudakozó.hu/
Autófényezés /instafinish.ro/
Autókozmetika /weblink.hu/
autóbérlés
Autóbérlés /autóbérlés online.hu/
 
 
autóbontó
Autóbontó /internettudakozo.hu/
Autóbontó /lap.hu/
Autóbontó /linkek.hu/
Autóbontó /magyar-honlap.hu/
Bontott és új autóalkatrészek boltja /el-bonti.hu/
 
autóböngésző
Autóböngésző
 
 
autóbörze
Autó tanácsadó /batri attila.hu/
Autóbörze /internettudakozo.hu/
 
autódekoráció
Autódekoráció /internettudakozo.hu/
 
 
autóextrák
Autóextrák /autoextrak.hu/
Autóextrák /internettudakozo.hu/
 
autófelszerelés
Autófelszerelés /internettudakozo.hu/
Autófelszerelés /magyar-honlap.hu/
Csomagtartó gyártószerviz webáruház (Gombos, Budapest)
autófényezés
Autó és motorkerékpár fényezés /fényező.mlap.hu/
Autófényezés /autófényező.info/
Autófényezés /instafinish.ro/
Autófényezés /internettudakozo.hu/
Autófényezés /magyar-honlap.hu/
 
autófinanszírozás
Autófinanszírozás /magyar-honlap.hu/
 
autófólia
Autófólia /lap.hu/
Autófóliázás /internettudakozo.hu/
Autóüveg fóliázás /foliatrend.hu/
autógumi
Autógumi /autógumi trend.hu/
Autógumi, felni /magyar-honlap.hu/
Autógumi (sport- és tehergumi) /budagumi.hu/
Autógumi márkák /rezulteo-gumi.hu/
Gumiabroncs /lap.hu/
Gumilap /gumilap.eu/
Gumipiac /gumipiac.eu/
 
 
autóhifi
Autóhifi /internettudakozo.hu/
Autóhifi /magyar-honlap.hu/
 
autókárpit
Autókárpit /instafinish.ro/
Autókárpitozás /döncibútor.hu/
Autókárpitozás /internettudakozo.hu/
autókereskedés
Autókereskedés /linkma.hu/
Autókereskedés /linkweb.hu/
Autókereskedés /magyarinfo.hu/
Autókereskedés /szaknévsor.co.hu/
Autókereskedés /web007.hu/
Autókereskedők /web007.hu/
Autószalon /internettudakozó.hu/
Autószalon /weblink.hu/
Használtautó /lapozz.hu/
autóklub
Autóklub /lap.hu/
Autóklub /linkek.hu/
Full Size Chevrolet Club
autókölcsönző
Autóbérlés /aproland/
Autóbérlés /internettudakozo.hu/
Autóbérlés /linkek.hu/
Autóbérlés
Autóbuszbérlés /buszkereső.hu/
Autóbuszbérlés
Autók bérbeadása Budapesten és a Liszt Ferenc repülőtéren /abc-autokolcsonzo.hu/
Autókölcsönzés /automobile-rent.hu/
Autókölcsönzés /lap.hu/
Autókölcsönzés /weblink.hu/
Autókölcsönzés külföldön /lap.hu/
Autókölcsönző /magyar-honlap.hu/
Autókölcsönző /pickuprent.eu/
Buszbérlés /lap.hu/
CIAO Autókölcsönző Budapesten kedvező áron /ciao-autó-kölcsönzés.hu/
autómárka
Autó márkakereskedő /linkek.hu/
Autómárka /linkek.hu/
Autómárkák /linksite.hu/
autómentés
Autómentés /internettudakozo.hu/
Autómentés /magyar-honlap.hu/
Autómentés /weblink.hu/
Autómentés-szállítás (bárhonnan, bárhova) /5mp.eu/
Autómentő /lap.hu/
Autómentő /linkek.hu/
autómosó
Autómosó /instafinish.ro/
Autómosó /weblink.hu/
Autómosók /internettudakozo.hu/
autópálya
Autópálya /lap.hu/
Autópálya /linkek.hu/
 
autóportál
Autóportál /használt autó.hu/
Autóportál /totalcar.hu/
autóriasztó
Autóriasztó /internettudakozo.hu/
 
 
autós fórum
Autóbontó fórum /nagyautobonto.hu/
Autófórum /autoforum.hu/
Autófórum /linkek.hu/
Autóteszt fórum /mile.hu/
Ford fórum /index.hu/
Használtautó fórum /index.hu/
Totalcar autó-motor fórum /index.hu/
 
 
autósbolt
Autósbolt /lap.hu/
Autósbolt /linkek.hu/
 
autóshow
Autóshow /lap.hu/
 
 
autósiskola
Autó oktatás /aproland/:
Autósiskola /1szamuati.extra.hu/
Autósiskola /internettudakozo.hu/
Autósiskola /magyar-honlap.hu/
Autósiskola /weblink.hu/
Jogosítvány /lap.hu/
autósklub
Autósklub /internettudakozó.hu/
 
 
autósmozi
Autósmozi /internettudakozo.hu/
 
 
autósport
Autósport /weblink.hu/
 
autóstop
Autóstop /lap.hu/
 
 
autószalon
Autószalon /internettudakozó.hu/
Autószalon /weblink.hu/
 
autószerviz
Autójavító /lap.hu/
Autószerviz /internettudakozó.hu/
Autószerviz /linkek.hu/
Csomagtartó gyártószerviz webáruház (Gombos, Budapest)
Karosszériajavítás /internettudakozó.hu/
 
autószimulátor
Autószimulátor /lap.hu/
 
 
autószlalom
Autószlalom /lap.hu/
 
 
autóvásár
Használt jármű vásár /használt jármű vásár.hu/
 
autózár
Autózár /lap.hu/
 
 
banner
Autóbanner
 
 
benzin
Benzin és üzemanyag /internettudakozó.hu/
Benzinkutak /internettudakozó.hu/
 
biztonság
Autó lopásvédelem /lap.hu/
Autóbiztonság /lap.hu/
Autóriasztók /autoextrak.hu/
Casco /internettudakozo.hu/
Flottabiztosítás /internettudakozo.hu/
Gépjárműbiztosítás /internettudakozo.hu/
Lopásgátló /internettudakozo.hu/
Riasztók /magyar-honlap.hu/
 
biztosítás
Casco /internettudakozo.hu/
Flottabiztosítás /internettudakozo.hu/
Gépjárműbiztosítás /internettudakozo.hu/
bontó
Web bontó /web bontó.hu/
 
cégautó
Cégautó /lap.hu/
 
 
csomagtartó
Csomagtartó gyártószerviz webáruház (Gombos, Budapest)
 
dekoráció
Autódekoráció /lap.hu/
 
 
egyterű
Egyterű /lap.hu/
 
 
eredetiség
Eredetiség vizsgálat /internettudakozó.hu/
Eredetiség vizsgálat /lap.hu/
Eredetiség vizsgálat /magyar-honlap.hu/
értékelés
Gépjármű értékelés /lhp.hu/
 
 
felni
Felni /felniház.eu/
 
 
fényezés
Autófényezés /instafinish.ro/
Autófényezés /lap.hu/
Autófényezés /linkek.hu/
formatervezés
Autodesign /lap.hu/
 
 
GPS
GPS /linkek.hu/
GPS /magyar-honlap.hu/
 
használt autó
Használt autó /autóeldorado.hu/
Használt autó, eladó autó /autoász.hu/
Használt autó /használt autó.hu/
Használt autó /internettudakozo.hu/
Használt autó /linkek.hu/
Használt autó /magyar-honlap.hu/
Használt jármű vásár /használt jármű vásár.hu/
Használt személyautó /prima_autó.extra.hu/
Nemzetközi használt autó /lap.hu/
haszongépjármű
Haszongépjármű /expressz/
Haszongépjármű /linkek.hu/
Mercedes haszongépjármű.lap.hu/
Renault teherautó /lap.hu/
Volkswagen Transporter /lap.hu/
 
háttérkép
Autó háttérkép /lap.hu/
 
 
hitel
Autófinanszírozás /linkek.hu/
Autóhitel /lap.hu/
 
hírek
Autó hírlevél /linkek.hu/
Hírkereső portál autós motoros hírekkel /sztarold.hu/hirek/auto-motor/
 
javító
Autójavító /lap.hu/
Autószerviz /internettudakozó.hu/
Autószerviz /linkek.hu/
Karosszériajavítás /internettudakozó.hu/
Karosszérialakatos /járműtender.hu/
Márkaszerviz /internettudakozó.hu/
Műhelyek /magyar-honlap.hu/
Szervizek /magyar-honlap.hu/
 
jogosítvány
Autósiskola /internettudakozo.hu/
Jogosítvány /lap.hu/
 
kabrio
Kabrio /lap.hu/
 
 
karosszéria
Karosszériajavítás /internettudakozó.hu/
Karosszérialakatos /járműtender.hu/
 
katalizátor
Katalizátorok /internettudakozó.hu/
 
 
kárpit
Autókárpit /lap.hu/
 
 
kárrendezés
Kárügyintézés /kárügyintézés.com/
Nemzetközi kárrendezés /internettudakozó.hu/
 
kenés
Perma /kenés megoldások.hu/
Shell kenőanyag online vásárlás /pel kft.hu/
 
kereskedelem
Autó márkakereskedő /linkek.hu/
Autókereskedés /aproland/
Autókereskedés /m3 autópark.hu/
Járműbörze /webszerk.hu/
 
 
kiállítás
Autókiállítás /internettudakozo.hu/
 
 
kisbusz
Kisbusz, mikrobusz /internettudakozó.hu/
 
 
kölcsönzés
Autóbérlés /aproland/
Autóbérlés /internettudakozo.hu/
Autóbérlés /linkek.hu/
Autóbérlés
Autóbuszbérlés /buszkereső.hu/
Autóbuszbérlés
Autók kölcsönzése Budapesten és a repülőtéren /www.autokolcsonzo-budapesten.hu/
Autókölcsönzés /automobile-rent.hu/
Autókölcsönzés /lap.hu/
Autókölcsönzés külföldön /lap.hu/
Buszbérlés /lap.hu/
 
lakókocsi
Lakókocsi /lap.hu/
 
 
limuzin
Limuzin /linkek/
 
 
lopásgátló
Autó lopásvédelem /lap.hu/
Autóriasztók /autoextrak.hu/
Lopásgátló /internettudakozo.hu/
magazin
Autómagazin /lap.hu/
Autós magazin /internettudakozó.hu/
Kamikaze Autós Magazin /kamikaze55.eoldal.hu/
Újság, magazin /magyar-honlap.hu/
 
 
magyar autógyártás
Bontino
Brixxon
márkaszerviz
Márkaszerviz /internettudakozó.hu/
 
 
mosó
Autómosó /lap.hu/
Autómosó /linkek.hu/
Autómosó /premiumautomoso.hu/
motorolaj
Motorolaj (Roil) /olajkiraly.com/
 
múzeum
Autómúzeum /lap.hu/
 
 
műholdas követés
Műholdas flottakövetés /internettudakozó.hu/
 
 
műszaki vizsga
Műszaki vizsgáztatás /cégböngésző.hu/
Műszaki vizsgáztatás /internettudakozó.hu/
 
oktatás
Autósiskola /békajogsi.hu/
Autósiskola /dodgemjogsi.hu/
Autósiskola /linkek.hu/
Autósiskola /lopakodójogsi/
Autósiskola /padlógázjogsi.hu/
 
olajcsere
Olajcsere /internettudakozó.hu/
 
 
portál
Portálok /magyar-honlap.hu/
 
sport
Autósport /linkek.hu/
 
 
személyiségek
Csonka János /női.virtus.hu/
 
szerviz
Autójavító /lap.hu/
Autószerviz /linkek.hu/
Autószervíz Budapesten /aproland/
Autószervíz vidéken /aproland/
Csomagtartó gyártószerviz webáruház (Gombos, Budapest)
 
szervizválasztás
Szervizválasztási tanácsok (online book) /car felügyelő.hu/
 
szélvédő
Szélvédőcsere /autouniversal.shp.hu/
Szélvédőjavítás /bestglass/
Szélvédőjavítás /carglass/
 
terepverseny
Autocross /lap.hu/
 
 
teszt
Autóteszt /lap.hu/
Autóteszt /linkek.hu/
 
térkép
Autóstérképek /internettudakozo.hu/
Térkép /linksite.hu/
 
tuning
10 gyakori hiba /deviltuning.hu/
Autótuning /aproland/
Autótuning /internettudakozó.hu/
Autótuning /lap.hu/
Autótuning /linkek.hu/
Autótuning shop /autotuningshop.hu/
Optikai tuning /autótuning shop.hu/
Tuning /magictuning.hu/
 
utánfutó
Utánfutó /lap.hu/
Utánfutó centrum
 
ülés
Autóülés /lap.hu/
 
 
üveg
Autóüveges
Autóüvegezés /autouniversal.shp.hu/
Auutóüveg /lap.hu/
üzemanyag
Üzemanyag /internettudakozó.hu/
Vízzel hajtott autó
 
villamosság
Autóvillamosság (Érd)
Autóvillamosság (mobil)
Autóvillamosság (Szentendre)
Autóvillamosság (Tata)
 
 
vonóhorog
Vonóhorog /lap.hu/
Vonóhorog
 
xenonlámpa
Xenonlámpa /internettudakozó.hu/
 
 
zöldkártya
Zöldkártya /internettudakozó.hu/
Zöldkártya /lap.hu/
 
rokon lapok
Akkumulátor /linksite.hu/
Autó apróhirdetés /linksite.hu/
Autómárkák /linksite.hu/
Térkép /linksite.hu/
Webáruház /linksite.hu/
 
konkurrens lapok
Autó /internettudakozo.hu/
Autó, jármű /lapozz.hu/
Autó /lap.hu/
Autó /linkek.hu/
Autó /linkem.hu/
Autó /linktár.hu/
Autó /linktipp.hu/
Autó /magyar-honlap.hu/
Autó, motor /wyw.hu/
Autó /startlap.hu/
Autó /weblink.hu/
Autó Budapest /linkek.hu/
Autó linkgyűjtemény /weboriginal.eu/
Autó-motor
Autó vidék /linkek.hu/
Autós linkek /tuti apró.hu/
 
 
a lap leírása:
LAPLEÍRÁS

Ezen az auto.linksite.hu-lapon helye van minden olyan weblap linkjének, amely - a technikai, formai és tartalmi követelményeknek megfelelve - lehetőséget ad az autó, az autózás jobb megismerésére, valamint az autóval kapcsolatos ügyek (adás-vétel, karbantartás stb.) jobb intézésére.

Az autó.linksite.hu lapon található hirdetési felületek a lapot autókkal kapcsolatos apróhirdetési rendszerré is teszik. Az itt elhelyezett hirdetés a megfelelő célközönségnek szól. Ha nem pontosan illik az autó lap a hirdetés témájához, akkor lehetőség van a szükséges új lap megteremtésére is. Hirdetési felületeinkre a hirdető sajátkezűleg tehet föl ingyenes hirdetéseket. Minden lapra egy-egy apróhirdetést lehet feltenni, azaz nincs akadálya annak, hogy a hirdetni vágyó akár 400 hirdetést is feltegyen egymás után. A hirdetés lehet szöveges, vagy képes. Az így felrakott ingyenes hirdetés legalább egy hétig marad fenn a reklámhelyen, azt követően a rendszer automatikusan törli, de a hirdetést akár azonnal ismételten fel lehet rakni.


LEXIKON SZÓCIKK

Az autó elnevezése az automobile rövidítése, a görög auto: ön és a latin mobilis: mozgás szavakból) egy olyan jármű amely képes önálló mozgásra, amelyet nem egy másik jármű, esetleg emberi, vagy állati erő mozgat. Hétköznapi jelentése szerint az autó egy gépkocsi; kerekeken guruló, saját motorja által hajtott személyjármű. A legtöbb meghatározás olyan szabályszerűségekkel írja le, mint elsősorban aszfaltútra tervezték, 1-8 utast szállíthat, jellemzően négy kerékkel rendelkezik, és felépítése a személyszállításra jobban alkalmassá teszi mint áruszállításra. Ezeknek a leírásoknak a pontossága nem tökéletes, a eltérő feladatokra létre hozott számos különböző gépkocsi típus miatt.

Padányi Viktor érdekes megközelítése szerint a civilizáció megteremtése valójában egy szállítási feladat: azt kell elérni, hogy minden a helyére kerüljön. S valóban, a magyarság akkor volt nagy nép, amikor a lovasnomád életmódnak köszönhető rendkívüli mozgékonyságának, szállítási és közlekedési lehetőségeinek köszönhetően sikeres kereskedelmi és hadi vállalkozásokat tudott végrehajtani.

Ma hasonló szerepet játszik a motorizáció és azon belül az autó.


AUTÓ TÖRTÉNELEM

Elsőként egy francia mérnök, Nicolas Joseph Cugnot készített egy működőképes gőzhajtású járművet. Mivel ő tüzérségi katonatisztként szolgált, azt kellett megoldania, hogy a nehéz ágyúkat gyorsabban lehessen szállítani. Ehhez alapként kemény fából hatalmas, háromkerekű szerkezetet épített. Az első kerék elé óriási gőzüstöt helyezett. A gőz meghajtotta a járművet, azonban az üstöt hevítő tüzet folyamatosan táplálni kellett, ezért egy fűtőembernek kellett ott állnia. Amikor Cugnot 1771-ben szerette volna bemutatni új találmányát, a gőzautó elszabadult és ledöntött egy falat. Ez volt a történelem első közúti balesete, amelyet gépi hajtású jármű okozott.

Az új, nagy teljesítményű gőzgépet a skót származású James Watt (1736-1819) fejlesztette ki.

Az utcai közlekedéshez méretezett kisebb gőzgépek fejlesztése is elkezdődött. 1803-ban az angol származású Richard Trevithick (1771-1833) már egy olyan gőzmobilt épített, amelyet Londonban sikerrel használtak személyszállításra. Ez egy háromkerekű, hétszemélyes omnibusz volt. 1830-ban már csaknem száz ilyen gőzzel hajtott jármű közlekedett Angliában, és egy évvel később megnyitották az első gőzbusz-járatot. Bolyai Farkas Marosvásárhelyt ebben az időszakban mutatta be gőzautóját.

Londonban bevezették a "vörös zászló törvényét", amely a világ első közúti szabálya volt. Angliában 1865-től 1896-ig volt érvényben, s előírta, hogy a gőzautók előtt ötven méterrel nappal vörös zászlót, éjszaka pedig vörös lámpát kell vinnie valakinek. Az emberek ezért inkább a biztonságosabb vasúton utaztak.

Amikor a svájci származású Isaac de Rivaz (1752-1829) 1804-ben éghető gázokkal hajtotta meg járművét, amely jó egy métert haladt előre. Ezzel egy új technikai korszakot nyitott meg. Egy hengerben, amit egy szokványos kézikocsihoz rögzített, meggyújtotta az ott tárolt folyadékot. Az égés erejét egy dugattyún át elvezette. 1807. január 30-án Rivaz elnyerte "az éghető gáz vagy más anyagok robbanásának felhasználásából nyert motorerőért" szabadalmat.

Fél évszázaddal később a belga feltaláló, Jean Joseph Lenoir (1822-1900) továbbfejlesztette Rivaz találmányát, és 1860-ban szabadalmaztatta éghető gázzal működő motorját. A magyar királyi ipari és kereskedelmi miniszter 1876-os szabadalmi okirata szerint Wessely György "kocsit talált fel Colonet néven, amely lovak segélye nélkül hajtható".

Elsőként a kölni származású utazó kereskedő, Nikolaus August Otto (1832-1891) jelentkezett egy alacsony fordulatszámú, belső égésű motorral. Egy korábbi találmányhoz nyúlt vissza, amelyet a francia Alphonse-Eugene Beau de Rochas már 1862-ben leírt: Ez az úgynevezett négyütemű elv, amely napjainkban a legelterjedtebb.

***

NÉHÁNY ÚJABBAN HASZNÁLT, AUTÓVAL KAPCSOLATOS FOGALOM MAGYARÁZATA

Abroncsnyomás-ellenőrző

Az abroncsnyomást ellenőrző rendszer folyamatosan méri a kerekekben lévő levegő nyomását és összehasonlítja azt a fedélzeti számítógépen tárolt levegőnyomás-normaértékekkel. Amennyiben az abroncsnyomás 0,2 bar-ral a normaérték alá csökken, a kijelzőn kigyullad egy figyelmeztető lámpa. 0,4 bar eltérés esetén a lámpa sárgáról vörösre vált. Percenként 0,2 bar-t meghaladó hirtelen nyomáscsökkenés esetén a vörös lámpa világít. A rendszer az utazás megkezdése előtt ellenőrzi az abroncsnyomás és a tárolt levegőnyomás-értékeket. Ha a nyomásértékek között túl nagy a különbség, vagy a nyomás valamelyik abroncsban eltér a betáplált értéktől, a rendszer értesíti a vezetőt. A pótkerék is fel van szerelve abroncsnyomás-mérő modullal, így az ellenőrző rendszer defekt után is azonnal használható.


ABS (Blokkolásgátló rendszer)

A ma már széles körben ismert ABS nem a személygépkocsikban kezdte karrierjét. Az első szabadalmi bejegyzés 1928-ból származik, s 1952-től a leszálló repülőgépek kerekein használták az optimális fékhatás biztosítására, majd két évvel később (1954-ben) vasúti alkalmazása is megvalósult. Személyautón a Mercedes-Benz mutatta be az ABS első generációját, 1970-ben. A berendezés megjelenéséig a blokkoló fékezések során gyakorlatilag irányíthatatlanná váltak az autók (ha a kerék nem gördül, akkor megszűnik az oldalvezető erő), miközben a gumiabroncsok is jelentős mértékben károsodtak. A Bosch (1978-ban) a világon elsőként kezdte sorozatban gyártani az említett rendszert, amely megakadályozza a kerekek blokkolását - a jármű fékezéskor stabil marad - a vezető pedig ki tudja kerülni az akadályt. A gépkocsi minden kerekénél elhelyeznek egy-egy fordulatszámmérőt, melyek a kerekek forgási sebességét mérik. Ezt az információt dolgozza fel egy vezérlőegység, és amennyiben fennáll valamelyik kerék blokkolásának veszélye, a rendszer mindaddig csökkenti a féknyomást az adott keréknél, amíg megszűnik a kerék blokkolási tendenciája. Amennyiben a kerék újra szabadon kezd forogni, a berendezés újra lehetővé teszi a féknyomás növekedését. Ez a fel-le irányú szabályozás mindaddig tart, míg a vezető el nem engedi a fékpedált, vagy meg nem szűnik a kerék blokkolása, például a jobb tapadású útfelületen való haladás miatt. A fékpedál eközben folyamatosan pulzál a sofőr talpa alatt.


Porlasztó (benzin-adagoló egység)

A porlasztó magyar találmány, amelynek ötletét egy virágait vízzel permetező virágáruslány adta, aki virágait a mai Múzeum Kávéház előtt kínálta Budapesten. A porlasztó elvén alapuló benzinadagoló világszerte elterjedt s amelynek modernizált változatai is kialakultak. A közvetlen befecskendezéses technológia a személygépkocsik erőforrásaiban is polgárjogot nyert. (Korábban a rendkívül zajos működés ("kopogásos" égés) miatt csupán munkagépeknél használták ezt a megoldást.) Az adagoló-porlasztó elem az adagoló és a porlasztó "házasságából" született. A modul felépítésű PDE egységeket a motor hengerfejébe építik, s minden egyes henger saját (különálló) adagoló-porlasztó elemet kap. A befecskendezésre kerülő gázolaj mennyiségét elektronikusan vezérelt mágnesszelep szabályozza, míg a befecskendező szivattyú dugattyúját - egy himbán keresztül - a vezérműtengely hajtja. A másodperc tört része alatt kapcsoló mágnesszelepek lehetővé teszik a befecskendezés idejének és mennyiségének precíz szabályozását, így az adagoló-porlasztó egység képes az úgynevezett előzetes (pilot) befecskendezésre is. Ez azt jelenti, hogy még a fődózis előtt kis mennyiségű gázolajat juttat az égéstérbe, ezáltal előmelegíti a levegőt, lágyabbá téve ezzel az égés folyamatát. Mivel a PDE egység nagyon magas nyomáson (2000 bar) juttatja az üzemanyagot a hengerbe, a porlasztás rendkívül egyenletes (homogén) ami nem csupán a fogyasztásra, hanem a károsanyag-kibocsátásra is jótékony hatással van, a pilot befecskendezés pedig a motor zajosságát szelídíti. A tárgyalt műszaki megoldással a VW-konszern autóiban (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen) találkozhatunk.


Adaptív lengéscsillapítás

A futóműtechnikában a legnehezebb feladat a menetkényelem (komfort) és biztonságos menettulajdonságok közötti ideális kompromisszum megtalálása. A rugó és a lengéscsillapító karakterisztikájának összehangolása általában csak különleges konstrukciós megoldások segítségével sikerül; ilyen az adaptív lengéscsillapítás is. A rendszer lényege, hogy minden kerék berugózási elmozdulását érzékelő figyeli, ezek jeleit a vezérlő elektronika feldolgozza, majd parancsot ad a csillapítóerő beállítására, olyan paraméterek figyelembe vételével, mint a kormánykerék elfordulási szöge, továbbá a pillanatnyi sebesség.
A rendszer lelkét a kerekenként elhelyezett csillapító egység (küllemét tekintve alig különbözik egy hagyományos lengéscsillapítótól), az érzékelők jeleit feldolgozó elektronikus agy, valamint a berugózásérzékelők adják. A csillapító egységben egy mágnesszelep segítségével változtatják a hidraulika átömlési keresztmetszetét, minek eredményeként rázós úton (terepen) lágyul, sima aszfalton (nagy sebességnél) felkeményedik a lengéscsillapító, mindez persze - a körülmények hatására - egyik pillanatról a másikra változhat. Az adaptív lengéscsillapítás végső soron a kocsiszekrény nem kívánatos lengéseit küszöböli ki, sőt közvetett módon a vezető teljesítményét is előnyösen befolyásolja, hiszen egy hosszabb út alatt kevésbé lesz fáradékony, ha nem egy folyamatosan imbolygó járművet irányít.


Aero-ablaktörlő

Az aero-ablaktörlő technológiája a hagyományos ablaktörlőket annyiban múlja felül, hogy csekélyebb zajképződés mellett hatékonyabban tisztítja a felületet. E technológia előnye elsősorban a perforált ablaktörlőkar és az integrált spoilerrel felszerelt ablaktörlőlapát körüli ötletes levegőelvezetésből ered. Az ablaktörlő kar igen merev, és további alkatrészek nélkül is erősen szorítja az ablaktörlő lapátot a szélvédőhöz. Ezen túlmenően olyan a kiképzése, hogy a legmagasabb sebességtartományban is teljesíti az ablaktörlőkkel szemben támasztott mechanikai és aerodinamikai követelményeket.


Aktív biztonság

Az aktív biztonsági felszerelések abban játszanak szerepet, hogy az autó vezetője elkerüljön egy esetleges balesetet. Ebbe a kategóriába tartoznak a különböző elektronikai segédeszközök, mint a menetstabilizáló (ESP) vagy a blokkolásgátló (ABS), a kipörgésgátló (ASR), az elektronikus fékerő-elosztó (EBV), az elektronikus differenciálzár (EDS). Ide sorolhatók a jó futómű-beállítások, az optimális keréktapadás, a hatékony fékek, a vezető elfáradását megakadályozó körülmények, pl. a megfelelő ülések, a jó látási viszonyok, a kellemes klíma, az áttekinthető és nem bonyolult kezelőelemek és kijelzők. Az aktív biztonsági berendezések a passzív biztonság elemeivel közösen hozzájárulnak a jármű utasainak optimális védelméhez.


Aktív fejtámla

Noha a fejtámla egykor kényelmi eszközként kezdte karrierjét, bő két évtizede már passzív védelmi eszközként is nyilvántartják. Úgynevezett ráfutásos baleseteknél, amikor az álló autóba hátulról belerohan egy másik jármű, a benn ülők végzetes nyaki sérüléseket szenvedhetnek. Persze egészen más a helyzet, ha aktív fejtámla óvja az utasokat. A svéd Saab gyár fejlesztésének lényege, hogy az alaphelyzetben kényelmi funkciót ellátó eszközt egy, az ülés háttámlájába rejtett mechanikus szerkezet megemeli és előrebillenti, ha a felsőtest - egy hátulról jövő ütközés következtében - az üléstámlához vágódik. Miután a fejtámla éppen ellentétes irányú mozgást végez, mint maga a fej, így nagyságrendileg csökken az a szabad úthossz, amit megtesz a hátrafelé lendülő koponya, minimálisra csökkentve ezzel a nyakizmokra és csigolyákra jutó terhelést. Az aktív fejtámla a gyakorlatban csak abban az esetben nyújt tényleges védelmet, ha előzőleg a megfelelő magasságra állították (akkor helyes a beállítás, ha a fejtámasz felső pereme legalább a szemöldök magasságában van), ellenkező esetben az úgynevezett ostorcsapás-effektus játszódik le.


Állandó összkerék-meghajtás

Minél erősebb egy motor, annál fontosabb a tapadás, vagyis az erő közvetlen átvitele az útra. Az állandó összkerék-meghajtás előnyei nemcsak nedves és havas utakon érzékelhetők. A négykerék-meghajtással minden útfelületen jelentős biztonsági tartalékok állnak rendelkezésre akár kanyarban vagy egyenes szakaszokon, akár hegyen vagy síkságon halad. A kétkerék-meghajtású járművekhez képest ugyanis a rendszer a motor hajtóerejét automatikusan és folyamatosan mind a négy kerékre elosztja, így jobb tapadás érhető el a motor teljes erejének kihasználásával. Amennyiben valamelyik kerék elveszti a tapadását, akkor a hajtóerő automatikusan a jobban húzó kerekekre helyeződik.
Az eredmény: fokozott menetdinamika, nagyobb biztonság.


Alulkormányozottság

Alulkormányozottságról akkor beszélünk, ha kanyarodáskor az első kerekekre nagyobb oldalirányú erők hatnak, mint a hátsókra, ezért az autó az orrát a kanyar külső íve felé tolja. Ez az ívmeneti viselkedés elsőkerék-meghajtású autókra jellemző, s viszonylag könnyen kézben tartható. A sofőr ilyenkor azt érzékeli, hogy hiába fordítja el a kormányt, az autó nem a kijelölt íven halad. Az alulkormányozottság kialakulását számos tényező befolyásolhatja, azonban leggyakrabban a nem kellő körültekintéssel megválasztott kanyarsebesség idézi elő. A legegyszerűbben gázelvétellel korrigálhat a sofőr, illetve azokban az autókban, amelyekben elektronikus menetstabilizáló berendezés működik, akár a kerekek egyenkénti fékezésével is a helyes íven tarthatja a járművet az intelligens elektronika. Az alulkormányozottság a túlkormányozottság ellentéte.


ASR (Kipörgésgátló)

A kipörgésgátló a meghajtott kerekek tapadásvesztését az első és a hátsó kerekek fordulatkülönbsége alapján számítja ki, amit az ABS-érzékelők mérnek. Ha röviden akarjuk összefoglalni, az ASR feladata a rendelkezésre álló nyomaték még éppen hasznosítható értékre csökkentése. Kipörgésgátlóval egy normál autó is könnyebben elindul, főleg, ha az út nedves, hiszen az aktuális tapadási viszonyokhoz illeszti a motor nyomatékát, növeli az aktív biztonságot, és még azt is jelzi a vezetőnek, hogy beavatkozott. A kipörgésgátló rendszert össze szokták kapcsolni a blokkolásgátló (ABS) és a menetstabilizáló (ESP) rendszerrel. Ha 40 km/h-nál kisebb sebességgel haladunk, akkor a fentebb említett motornyomaték-csökkentés mellett a féket is működésbe hozza, a kipörgő kereket lassítja, és az ESP pedig a kijelölt pályán tartja az autót. Ha 40 km/h-nál gyorsabban haladunk, akkor már nem fog a fékekhez nyúlni, mert akkor a jármű megcsúszna, így marad a leadható nyomaték csökkentése. Vannak bizonyos körülmények, amikor az ASR-nek ki kell kapcsolnia. Ilyen például a fékezés. Ha rálépünk a fékpedálra, akkor az ASR kikapcsol (általában manuálisan is kiiktatható), és az ABS-rendszer minden befolyás nélkül dolgozhat. Ha van az autónkban ESP, akkor természetesen az ABS vele összhangban fog dolgozni, és a kellő mértékben, az éppen szükséges kereket fogja fékezni.


Automata sebváltó

Az automata sebességváltó - mint olyan sok más találmány - egy magyar feltaláló nevéhez köthető. Az egyébként újságíróként tevékenykedő Bíró László 1932-ben alkotta meg az első automatikus erőátviteli rendszert. Az automatikus nyomatékváltó (sebességváltó) olyan erőátviteli rendszer, amelynél a vezetőnek csupán a megfelelő üzemmódot kell kiválasztania (P - parkolás, R - hátramenet, N - üres, D - hajtás), az áttételek módosítása automatikusan történik. A legszélesebb körben elterjedt automatikus sebességváltó hidrodinamikus nyomatékváltóból és bolygóműves fokozatokból összeállított hajtómű. Ezt a megoldást egyaránt alkalmazzák személygépkocsikban és haszonjárművekben. Régebbi változatainál az automatikus fokozatkapcsolást a gázpedál és a gépkocsi sebességének függvényében hidraulikarendszer, az újabbaknál elektronika végzi. A sebességváltó kar helyére szerelt előválasztó karral lehet az egyes üzemmódokat megválasztani. A "P" parkoló állásban a nyomatékváló kihajtó tengelye automatikusan befékeződik úgy, hogy a gépkocsi ne indulhasson el "véletlenül". Az előre, illetve hátramenet kiválasztásakor az adott irányban a gépkocsi gázadásra indul. Előremenetben aztán a többi fokozatot automatikusan végigkapcsolja. Lehetőség van olyan üzemmódra is, amikor a kiválasztott fokozatnál nem kapcsol feljebb pl. lejtőn lefelé motorfék üzem. Az újabb elektronikus működésű rendszereknél a gépkocsivezető "sportos", illetve "gazdaságos" fokozatkapcsolási módok közül választhat. Létezik fokozatmentes (CVT) automata váltó is, ahol a nyomaték átadása nem fogaskerék áttételek, hanem változó átmérőjű ékszíjtárcsák között történik.


Automatikus klíma

Az automatikus légkondicionáló - a napsugarak beesési szögét figyelembe véve - a kívánt szinten tartja a manuálisan beállított utastér-hőmérsékletet. Ezzel javítja az utasok komfortérzetét. Ezenfelül párátlanító hatása révén minden évszakban megakadályozza az ablakfelületek nem kívánatos párásodását. A vezető által beállított hőmérsékletet és a befúvás intenzitását a rendszer (bizonyos modellek esetében) a gyújtáskulcs kihúzásakor egyéni használói profilként rögzíti a memóriájában az adott gyújtáskulcshoz rendelve. Ezen túlmenően a kétoldali automatikus légkondicionáló esetében a vezető és utasa részére külön-külön beállítások adhatók meg. Külön levegőminőség-érzékelő szenzor vizsgálja a külső levegő károsanyag-koncentrációját, s ha ez egy bizonyos szintet meghalad, akkor belső keringtetésre kapcsolja át a klímaautomatikát.


Automatikusan sötétedő visszapillantó tükrök

Automatikusan elsötétülő belső és külső tükröket már számos márka alkalmaz a nagyobb kategóriás gépkocsikban. Ezek felismerik a hátulról érkező vakító fényt, és automatikusan elsötétülnek. A vezérlő elektronika igen gyorsan és fokozatmentesen igazítja hozzá a tompítás mértékét a mindenkori fényviszonyokhoz. Az automatikus elsötétedés funkció alapja az az átlátszó és fényvezető anyag, amely elektromos feszültség alá helyezve elveszti fényáteresztő képességét. Ez az anyag található meg leheletvékony rétegben a tükörüveg és a borítóüveg között.
A tükör ezenkívül két fotocellát is tartalmaz. Az egyik előre irányul és a környezet fényviszonyait méri fel, elektromos jellé alakítva azokat. A másik a hátra néző tükörfelületen található, és a fényszóró erős beeső fényére reagál.


A LEGISMERTEBB AUTÓMÁRKÁK

ACM, Acura, Adler, Aixam, Aleko, Alfa Romeo, Alpina, Aro, Asia, Aston Martin, Audi, Austin Morris, Autobianchi, Barkas, Bentley, Bertone, BMA, BMW, Bugatti, Buick, Cadillac, Callaway, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Cobra, Corvette, Dacia, Daewoo, Daihatsu, Daimler, Datsun, De Lorean, De Tomaso, Disalcar, Dodge, Donkervoort, Eagle, Ferrari, Fiat, Ford, Fraser, GAZ, General Motors, GEO, GMC, Hawk, Holden, Honda, Hummer, Hyundai, Infiniti, Innocenti, Isuzu, Jaguár, Jeep, Jensen, Kia, Lada, Lamborghini, Lancia, Land Rover, Lexus, LG, Ligier, Lincoln, Lotus, LRY, Mahindra, Marcos, Maruti, Maserati, Maybach, Mazda, Mercedes, Mercury, Mini, Mitsubishi, Morgan, Moszkvics, Nissan, NSU, Oka, Oldsmobile, Oltcit, Opel, Packard, Panther, Peugeot, Plymouth, Polonez, Polski Fiat, Pontiac, Porsche, Proton, Puli, Range Rover, Rayton Fissore, Renault, Rolls Royce, Rover, Saab, Saleen, Saturn, Seat, Simca, Skoda, Smart, Spyker, Studebaker, Subaru, Sunbeam, Suzuki, Talbot, Tata, Tatra, Tavria, Toyota, Trabant, Triumph, UAZ, Umm, Vauxhall, Volga, Volkswagen, Volvo, Warsava, Wartburg, Wiesmann, Yugo, Zaporozsec, Zastava, ZAZ, ZIL és a ZISZ.

Várható, hogy az autóipar fejlődése nem áll meg és újabb típusok születnek, amelyek olcsóbbak, biztonságosabbak és környezetet kímélőbbek lesznek.

***

Azt gondoltam, össze kéne fognia az autóstársadalomnak – mint a társadalom legnagyobb adófizetőjének.

Három okból is.



Előszöris bármilyen költségvetési kiigazítás, vagy rendőrprémium szükségeltetik a kormánynak, azonnal rendőrök siserehada lepi el az utakat „közúti ellenőrzés” meg „sebességellenőrzés” címén. Előbbi esetben folyamatosan vegzálnak, utóbbi esetben pedig igencsak kérdéses, valóban gyorshajtó vagy-e.

Hadd meséljek saját példát.

M0 új szakaszán az M5 irányába haladva a végén, a lassítószakaszon megelőzök egy 60-nal cammogó teherautót, majd újra 80-nal gurulok. Eközben a sunyi lesipuskás 90-nel lelő. A tábla 80-at enged. A KRESZ-ben szabály, hogy az előzést a lehető leghamarabb be kell fejezni. Tehát a pillanatnyi sebességtúllépés okán, amikor a KRESZ-nek viszont igenis megfeleltem, notórius gyorshajtóvá léptem elő. A rendőr nem mérlegel (esze sem lenne hozzá), 30 eFt ugrik. Igazságos ez? Egyedül Székesfehérvár környékén van (lenne, ha működne) hiteles mérés, mert ott 5 műszer van egymástól bizonyos távolságokra és rendszám alapján a megadott távra vonatkozó átlagsebességet mérik. A számítástechnika világában ez már nem nagy cucc.



Másik: Állandóan minket figyelmeztetgetnek, hogy vigyázzunk a motorosokra. Én becsszó, vigyázok, ahogy lehet. De nem rajtam múlik, hogy nem lehet. Szóljon, aki már látott szabályosan közlekedő motorost. A legszebb, amikor Chopperesek 10-12-en párosával 60 km/h-val haladnak az úton – úgy négykamionnyi hosszúságban. Mögöttük 30 kilométeres kocsisor. Mert előzni nem lehet, ők kurva jól érzik magukat, fasza csávók, nagy csávók, akik amúgy betyárosan bezzeg a mentőt elengedik, de aztán újra zárják a sort. Mert ők az erkölcsösek. Rendőr ki sem jön ilyenért.

Rendőr akkor jön, ha suzukist, vagy trabantost kell egzecíroztatni. Motorost? Audi A8-at? BMW-t, vagy Mercedest? Ugyan kérem!



Harmadik: A közúti erőszak. Egy hónapja Salgótarján melletti kis faluban egy nyugdíjas férfit félholtra, társát viszont agyonverte egy A8-ast (?) vezető baromállat, mert azok „integettek” neki. Két hete Somogyhatvanban dettó: Agyonverték az öregembert, mert nyilván életveszélyesen integetett egy kitudjamilyen autó sofőrjének. Ma délelőtt az 52-es főúton egy Suzukist megelőzött egy terepjáró, majd eléállva satuféket nyomott. A sofőr, kétgyermekes anyuka életveszélyes sérüléseket szenvedett, kétéves gyermeke a helyszínen meghalt, hathónapos babácskája könnyebben sérült. Itt megvan a sofőr, remélem kivégzik. Mert ez nem közúti veszélyeztetés, hanem előre megfontolt emberölés.

Engem három éve megtámadott egy hajmáskéri kancigány, bizonyos géza, mert előzni mertem előtte, miközben ő a GSC-931 Toyota platós terepjárójával ezt gyorsabban akarta tenni. (Mögöttem ült féléves kislányom és feleségem). Megpróbált leszorítani, majd miután ez nem sikerült neki, elém állt és kiszállt verekedni (végül csak köcsögmagyarozás lett). Ez egy hónappal az olaszliszkai rasszista magyarölés után történt. Rendőrszázados barátom szart az ügyre.



Kéne egy portál, egy adatbázis, ahová mindenki anonim feltöltheti mindazon eseteket, melynek szemtanúja, neadj’ Isten sértetje – lehetőleg minél alaposabban dokumentálva, akár mobiltelefonos fényképpel is kiegészítve. A rendőrség úgyis csak adatvédelmi szempontból fogja vizsgálni az oldalt, tehát szarik a tartalmára. És ezért anonim, mert úgyis megintcsak Téged zaklatnának. Ha sértett vagy, Téged hoznak le névvel, címmel a jegyzőkönyvek és az újságok. A tettes anonimitására kínosan ügyelnek ezek a rohadék humanisták.

De akkor is fontos, hogy tudjuk, kik a potenciális elkövetők. Legalább mi, a többségi társadalom. Mert eljön a mi időnk, amikor sorra az összes mocsadékot és az őket védő álságos humanistákat is felelősségre fogjuk vonni. Rendkívül keményen.

Nem is oly soká.

Csak rajtunk múlik, s az összefogásunkon.

Ne bízzunk abban, aki becsapott.

Legközelebb sem fog mást tenni.



Sziasztok!

A.